Aurélie Charneux – La Mère de Nos Mères17 september, 2017

Homerecords / Music & Words

‘Merci la vie…’ Het zijn de eerste woorden die te horen zijn op dit fraaie conceptalbum van de Belgische klarinettiste Aurélie Charneux (bekend van onder meer Klezmic Zirkus). De cd is een ode aan de moeder aller moeders - en nu eens niet aan de bijbelse Eva maar aan Lucy, de vrouwelijke Australopithecus (vroege mens) die naar schatting ruim drie miljoen jaar geleden leefde in wat nu Ethiopië heet en wier resten begin jaren zeventig werden opgegraven. Dat klinkt serieus, maar Charneux behandelt de materie in de overwegend gesproken teksten met gevoel voor understatement en humor. In La Gigue des Cavernes (zeg maar holendans) leren we om te beginnen naar wie Lucy is vernoemd (‘Lucie dans le ciel avec des diamants’). Maar met een knipoog ziet Charneux in haar ook de eerste Miss Universe, noemt ze haar in één adem met kapitein Haddock en steekt haar in eigentijdse jasjes als Lucy Super Wifi en Lucy 4G.
De afwisseling tussen vijf spreekstemmen zorgt ondanks de afwezigheid van zang voor voldoende variatie om te blijven boeien, en gelukkig staan alle teksten keurig afgedrukt in het fraai vormgegeven boekje. Maar wat het geheel uiteindelijk echt vleugeltjes geeft, zijn de speelse en verrassende arrangementen van Charneux voor haar eigen (bas)klarinet, de cello van Marine Horbaczewski en de veelkleurige percussie van Stephan Pougin. (Ton Maas)





«« terug naar overzicht