Santrofi - Alewa22 mei, 2020

Out Here / Xango

De jonge, achtkoppige Ghanese highlifeband Santrofi zette vorige zomer het Afrika Hertme Festival in vuur en vlam en flikte hetzelfde kunstje nogmaals tijdens de Womex in Tampere, Finland. Stil blijven staan is bij muziek simpelweg geen optie! Santrofi is geïnspireerd door legendarische highlifemuzikanten als Ebo Taylor en Pat Thomas en werd opgericht door bassist/producer Emmanuel Ofori, die zelf met deze helden heeft samengewerkt. Met hun debuutalbum Alewa blaast Santrofi met veel energie de klassieke highlife nieuw leven in. De prominente rol die trompet en trombone daarbij spelen, geeft de muziek een vleug afrojazz mee. Highlife wordt door deze jonge honden geraffineerd gemixt met afrobeat, soukous en funk. Na een nog wat rommelige openingstrack met de Ghanese MC Fapempong zetten ze met het titelnummer meteen een krachtig statement neer.
De vocalen zijn buitengewoon sterk. Tracks als Adwuma en Konongo Kaya worden gekenmerkt door een lichtvoetige afrobeatgroove. De combinatie van sprankelende blazersarrangementen, harmonieuze zang en soukous-achtige gitaarriffs zorgt ervoor dat nummers als Cocoase en Kwabena Amoah beklijven, dat laatste bovendien dankzij de uiterst percussieve groove en effectieve breaks op de Ghanese panlogo drums. In Mobo klinkt Santrofi met zijn blazers als een Ghanese bluesjazz band. Dit soulful gezongen nummer met gevoelige backing vocals maakt duidelijk dat Santrofi ook op North Sea Jazz niet zou misstaan. Al met al is Alewa dus een zeer overtuigend debuut.  (Rik van Boeckel)

<iframe src="https://open.spotify.com/embed/album/42ukXAKM58K2XuqG6hPuL2" width="640" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>