Leyla McCalla in de Vondelkerk Ton Maas - donderdag 24 november, 2022

Terwijl de concerten van collega’s uit de hoek van de americana, zoals Aoife O’Donovan en het duo Over The Rhine, al een half jaar van tevoren zijn uitverkocht, was de Amsterdamse Vondelkerk tijdens het optreden van Leyla McCalla en haar band dinsdagavond op z’n best redelijk gevuld. Vreemd eigenlijk, want met Breaking The Thermometer heeft McCalla een album afgeleverd dat alom hoge ogen scoort. Met haar nadrukkelijk gevierde Haïtiaanse roots is ze bovendien een unieke stem in de wereld van de Amerikaanse rootsmuziek. Het land waar haar ouders geboren werden en waar ze een deel van haar jeugd doorbracht, wordt niet alleen lyrisch bezongen maar ook kritisch beschouwd. Een aantal liederen op het nieuwe album is opgedragen aan dan wel geïnspireerd door Jean Dominique, de Haïtiaanse journalist en mensenrechtenactivist die in 2000 werd vermoord. McCalla’s songs zijn over het algemeen tamelijk eenvoudig van structuur, maar dankzij de inventieve arrangementen houden zij en haar voortreffelijke begeleiders de aandacht moeiteloos gevangen. Met name slagwerker Shawn Meyers verrast telkens weer met fantasierijke en uiterst gevarieerde drumpartijen. Vanaf de zijlijn injecteert gitarist Nahum Johnson Zdybel het groepsgeluid met trefzekere accentueringen, terwijl Pete Olynciw zijn contrabas laat zoeven of de basgitaar ter hand neemt als er gerockt moet worden. McCalla zelf bespeelt afwisselend de cello waarmee ze haar muzikale loopbaan begon, de banjo die ze ‘opdeed’ tijdens haar deelname aan de Carolina Chocolate Drops en de elektrische gitaar. Het repertoire reikt van uitgelaten (Le Bal Est Fini) tot verstild, zoals het aangrijpende Memory Song, waarin ze zich afvraagt hoe zwaar een herinnering weegt en welke prijs ons lichaam daarvoor moeten betalen. Met haar warmbloedige, wendbare alt loodst ze haar liederen tot diep in de mentale huishouding van haar publiek. 'Iko Iko a nae', klinkt het uit volle borst aan het eind van haar tweede toegift, bij wijze van eerbetoon aan New Orleans, de stad die haar nieuwe thuishaven werd.

Klik hier voor foto's van het concert.

 


meer blogs
Ton Maas - 28 augustus, 2022
Ton Maas - 3 september, 2022
Ton Maas - 29 augustus, 2022
Ton Maas - 22 augustus, 2022
Ton Maas - 13 augustus, 2022
Ton Maas - 1 augustus, 2022
Ton Maas - 31 juli, 2022
Ton Maas - 18 juli, 2022
Ton Maas - 17 juli, 2022
Ton Maas - 3 juli, 2022