Rahman & Vahid Asadollahi Rima; Garmon & Nadare Duet20 juni, 2018

Raha / Xango

In Engels zijn ze niet zo goed bij het Iraanse label Raha Records. Het is dat ik geen Farsi versta, anders had ik de eigenaardigheden van die taal vast zien doorschemeren in de Engelse hoestekst. Wie echter door het ‘Googliaans’ heen leest, blijft gelukkig niet verstoken van achtergrondinformatie bij deze fascinerende cd van de broers Asadollahi uit Teheran. Hun muziek staat namelijk mijlenver af van de klassieke Perzische muziek die ons vanuit Iran meestal bereikt. Rahman bespeelt volgens de bijsluiter een Duitse accordeon, die in 1822 zou zijn gemaakt door Christian Friedrich Loudvick Boshman. Heel bijzonder denk je dan – een bijna twee eeuwen oud instrument – tot je beseft dat hier wordt verwezen naar de uitvinder van de moderne accordeon, Christian Buschman. De eerste accordeon met pianoklavier kwam overigens pas in 1911 op de markt.
Dat Rahman het instrument op geheel eigen wijze inzet, is nog zwak uitgedrukt. Net als de Arabische muziek kent ook de Perzische geen harmonische structuur, alleen melodie en ritme. Dus horen we hier vooral razendsnel versierwerk rond slingerende en buitelende melodielijnen, aangejaagd door beukend slagwerk door broerlief Vahid op trommels die in elk geval weinig van doen hebben met de Perzische tombak met zijn fluwelige klank. In plaats daarvan horen we de tyische resonantie van metaal, zoals we die kennen van van de darbouka. Meer volks dan klassiek dus, de muziek van deze broers, maar wel met fire and fury. Alsof de duivel zelf ze op de hielen zit. (Ton Maas)






«« terug naar overzicht