Miroca Paris – D’Alma20 december, 2017

Xango

Liefhebbers van Kaapverdische muziek kan het niet ontgaan zijn: Miroca Paris hield met oorstrelende concerten in november in Nederland zijn cd D’Alma ten doop. Met dit debuutalbum stapt Miroca definitief uit de schaduw van zijn beroemde familieleden en voormalige werkgevers, van Tito Paris en Sara Tavares tot Cesaria Evora. Miroca heeft de tijd genomen om zijn talent gedurende ruim twintig jaar als sideman rustig te laten rijpen. D’Alma onderscheidt zich dan ook door een zeer ontspannen geluid, het kenmerk van een artiest die niets hoeft te bewijzen. Des te meer heeft hij op D’Alma te vertellen. Met een ode aan de Kaapverdische legende Gé Mendes en een opzwepend trio funana-nummers toont Miroca dat hij stevig in de traditie is geworteld, en in songs als Joana Joaninha en Mund Amor zit een maatschappelijke boodschap verpakt. Miroca Paris is als zanger begenadigd met een lenige, kleurrijke stem en een heerlijke muzikale timing, eigenschappen die door de vrij droge productie van het album prettig tot hun recht komen. Zelf schoot ik overeind bij de spannende percussie en verrassende instrumentatie van openingstrack Nhe Simpronia en Joana Joaninha en bij de funky aanpak van Guilhermina. Dat is me toch liever dan het bij wijle wat brave mainstream geluid van tracks als Forti Tchora en de single Mund Amor. Maar oordeel vooral zelf: op 31 januari 2018 is Miroca Paris nog live te bewonderen in Deventer. (Ronald Veerman)





«« terug naar overzicht