Gustavo Pazos Conde - Estación Edén, Guitar Works from Uruguay II23 maart, 2016

Saphrane / Music & Words

De in Montevideo geboren Gustavo Pazos Conde, kortweg Gustavo Pazos, was als kind al gefascineerd door de gitaarmuziek die altijd te horen was op feesten en evenementen in centraal Uruguay, waar hij opgroeide. Hij kreeg zijn eerste gitaarlessen van zijn vader en studeerde vervolgens klassiek gitaar, maar via een oude leraar in Montevideo verschoof zijn interesse naar traditionele gauchoritmes zoals milonga, vidalita en estilo. In zijn nieuwe vaderland Nederland vervolgde hij zijn studie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en perfectioneerde hij zijn spel op de traditionele zes- en zevensnarige gitaar. Op zijn eerst solo album Caraguatá (2012) klonken naast elementen uit de gauchotraditie ook de meer stedelijke wals, tango en de Afro-Uruguayaanse candombé.
Voor zijn tweede solo-cd Estación Edén liet Pazos zich opnieuw inspireren door de gauchomuziekcultuur uit Uruguay en Argentinië, die dreigt te verdwijnen. Naast tien eigen composities nam hij ook werken op van Antonio Pereira Arias (Uruguay), Abel Fleury (Argentinië) en Mariano Meiga (Peru), componisten die zelfs in Zuid-Amerika nauwelijks bekendheid genieten en nauw aan Pazos eigen muzikale wereld verwant zijn. Pazos' delicate composities zijn diep geworteld in de Uruguayaanse en Argentijnse traditie, maar hebben een onmiskenbaar eigen karakter. Wat direct opvalt, is de serene rust die de dertien instrumentale nummers uitstralen. Met virtuoos snarenspel worden beelden opgeroepen van uitgestrekte pampa’s en heerlijke zomeravonden met familie en vrienden. In deze rustgevende luistermuziek is volop ruimte voor verstilling, elegantie en melancholie. Wat dit album ook tot zo’n genot maakt, is de perfecte opnamekwaliteit. Een indrukwekkend eerbetoon aan muziektradities uit Uruguay en Argentinië, die met uitsterven bedreigd worden. (Bas Springer)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




«« terug naar overzicht