Perotá Chingó - Perotá Chingó 30 augustus, 2015

Brownie/Xango

Het kwartet Perotá Chingó begon aanvankelijk als duo, met Julia Ortiz (zang en shakers) en Dolores Aguirre (zang en gitaar). Twee getalenteerde muzikanten uit Argentinië, die in 2011 een reis maakten langs de Uruguayaanse kust en optraden in lokale café’s. Onderweg namen ze het liedje Ríe Chinito op en plaatsten het op YouTube. Inmiddels is het filmpje bijna zes miljoen(!) keer bekeken. Gitarist Diego Cotelo uit Uruguay en percussionist Martin Dacosta uit Brazilië zagen het filmpje en zochten contact. Samen met Ortiz en Aguirre vormen zij nu de groep Perotá Chingó. Via sociale media financierde het kwartet een concerttour door Argentinië, Uruguay, Mexico en Brazilië. Naast het maken van muziek staan ze ook bewust in het leven, nemen afstand van overconsumptie en letten op gezonde voeding. Die ideële levenshouding vinden we ook terug in hun werk. Het is onversterkte en sobere muziek waar de (Spaanstalige) zang van de twee vocalisten voorop staat - niet overal even zuiver en synchroon maar wel met passie en hartstocht. De alt van Dolores mengt fraai met de hoge stem van Julia, af en toe aangevuld met een mannelijk timbre. De begeleidingen zijn bescheiden en blijven beperkt tot het hoogst nodige, maar genoeg om stijlen als de Argentijnse en Braziliaanse samba, chacarera, candombe en Venezolaanse joropo te kunnen herkennen, allemaal in een prille en pure vorm. Hierdoor zie je door de bomen weer eens het bos. Dat maakt deze debuutcd een album van formaat, waar je even heel warm van wordt. (Mattie Poels)