Elina Duni Quartet - Dallėndyshe18 april, 2015

ECM / Challenge

De Albanese zangeres Elina Duni weet veel over weemoed en melancholie bij in de steek gelaten geliefden, die in het Albanees yibi (regenboog) en lulja (bloem) genoemd worden. In tien bewerkte Albanese traditionals en twee eigentijdse composities druipen die balkanachtige maar tevens universele gevoelens er soms zeer heftig vanaf, begeleid door fraai gedoseerd, expressief, breed uitgesponnen en ingetogen pianospel van Colin Vallon met ruggesteun door de contrabas van Patrice Moret. Albanese emoties, vooral over loslaten, krijgen door de imponerende jazzy invulling van het kwartet nog  meer gestalte, mede dankzij de subtiele productie door ECM mastermind Manfred Eicher. Drummer Norbert Pfammatter ontfermt zich niet alleen over Duni's yiberins, maar vult elke track naar eigen goeddunken met de juiste hoeveelheid energievloeistof. Of zou de opnamelocatie in La Buissonne in Pernes-les-Fontaines voor extra inspiratie hebben gezorgd? In het openingsnummer scheurt Duni's stem het zwerk compleet open. De voortreffelijke Vallon neemt in de tussenstukken bevlogen het touw over met lyrisch, stuwend en uitbundig pianospel, bij wijze van aanzet naar, maar ook als versteviging van haar weids fladderende zang. In Sytë (The Eyes), het opzwepende Tiritiri Klarinatë en andere schitterende tracks waarin vooral gevoelens over liefde en ballingschap tot uitbarsting komen, weet Elina de luisteraar met haar dromerige stem compleet in te palmen. Dit prachtige, sobere album roept in al zijn intensiteit ook herinneringen op aan de Bosnische zangeres Amira en haar pianist/producer Bojan Z. Dallëndyshe (Zwaluw) is een absoluut pareltje, om maar weer eens een veelgebruikt cliché van stal te halen. (Pieter Franssen)