Anders Jormin, Lena Willemark & Karin Nakagawa – Trees of Light17 april, 2015

ECM / Challenge

Bij ECM, het label van de eigenzinnige Duitse producer Manfred Eicher, nemen artiesten uit de wereld van de folk een steeds prominentere plek in. Het begon een aantal jaren geleden met Robin Williamson, ooit de helft van de legendarische Incredible String Band. Enige tijd later volgden de Finstalige Noorse zangeres Sinikka Langeland en de Griekse Savina Yannatou. Niet lang geleden maakte zelfs folkdiva June Tabor haar opwachting in de stal van ECM. Bij de Zweedse zangeres Lena Willemark ligt het iets anders, want zij was binnen de folk altijd al een buitenbeentje vanwege haar collaboraties met artiesten uit andere muzikale domeinen. Jarenlang werkte ze samen met multi-instrumentalist Ale Möller, in groepen als Frifot en Enteli. Meer dan twintig jaar geleden beleefde ze haar internationale doorbraak met een gastrol in Songs from the Cold Seas, het 'nordische' thema-album van Hector Zazou. Voor Trees of Light ging Willemark in zee met de bekende Zweedse jazzbassist Anders Jormin en de Japanse kotospeelster Karin Nakagawa. Het klankbeeld van de plaat is spaarzaam en ijl, zoals we van ECM gewend zijn. Aangezien het zoeven en grommen van de contrabas en het harpachtige tokkelwerk op de koto zich in heel andere klankregisters afspelen dan Willemarks zang, krijgt die alle ruimte. Met haar sterke, vrijwel vibratoloze stemgeluid vult ze die trefzeker in. Een enkele keer neemt ze haar vertrouwde (alt)viool ter hand. Op zulke momenten is de Zweedse volkstraditie nog het meest nabij, hoewel het fraaie ensemblespel in Uoruo ook de melodische verwantschap van de Zweedse folk aan de Engelse illustreert. De vanzelfsprekendheid waarmee de koto zich hier geheel los van de eigen Japanse traditie manifesteert, is een verademing. Van een exotisch ‘luchtje’ zoals dat toch altijd blijft kleven aan bijvoorbeeld de Indiase sitar, ontbreekt elk spoor. Dit smaakt naar meer! (Ton Maas)