Various Artists - Bali 1928, vol. II: Tembang Kuna, Songs from an Earlier Time24 maart, 2015

World Arbiter / Music & Words

Recente uitgaven en ontwikkelingen in de wereldmuziek sluiten doorgaans aan bij muzikale consumptiepatronen die gevormd zijn door rock en pop: aanstekelijke ritmes, opwindende melodieën en arrangementen. Het is relatief eenvoudig om er publiek voor warm te krijgen. De muziek op Tembang Kuna, Songs from an Earlier Time, het tweede deel van een serie heruitgaven van opnamen die eind jaren twintig op Bali gemaakt werden, wijkt sterk af van dat poppatroon. Het is meest solozang zonder begeleiding, literair geïnspireerd repertoire dat bijna een eeuw geleden al aan het verdwijnen was. De teksten zijn deels afkomstig uit oude Hindoebronnen als Mahabharata en Ramayana, maar in veel gevallen gaat het om Balinese, erotisch getinte liefdespoëzie. Deze verzameling vraagt een intensieve, geconcentreerde manier van luisteren. Het beste werkt het als je door de lichte sluier van ruis glipt die de tijd heeft gelegd over de oorspronkelijke 78-toeren platen, en aandachtig de rijke toonbuigingen en subtiele timbre-wijzigingen van de vocalisten gaat volgen. Je treedt binnen in een wereld vol variatie, die extra scherpte en reliëf krijgt door het lezen van de informatie in een pdf-bestand van meer dan 100 pagina’s. Samensteller Edward Herbst plaatst de muziek in een (soms verbijsterende) historische context, gaat diep in op de karakteristieken en de spirituele lading van de zang, op de zangers zelf. Consumeren van je hap-slik-weg heeft weinig zin. Een diepe, diepe duik opent de poort naar een uitzonderlijke en verrijkende ervaring. Overigens maakt Herbst de cirkel rond door deze uitgaven te verbreiden op Bali, waar door zijn inspanningen een levendige belangstelling ontstaan is voor een heropleving van dit repertoire. (René van Peer)