Ntjam Rosie - The One2 maart, 2015

Gentle Daze / Coast To Coast

Na At the Back Of Beyond heeft de Rotterdamse zangeres Ntjam Rosie op haar nieuwste album The One nog meer verfijning en raffinement in haar 'India Arie and me'-concept aangebracht. De zwoele soul van Mary J. Blige en de groovy folkvariant van India Arie dienen hier dan ook (on)bewust als Rosie's guidelines, ook in de arrangementen. Ze gaat een geslaagd monsterverbond aan met jazzartiesten als trompettist Eric Vloeimans, fluitist Ronald Snijders en pianist Martin Fondse. Het openingsnummer is buitengewoon sfeervol met stemmig gearrangeerde strijkers door Fondse, die op dit deelgebied al ruimschoots zijn talent heeft bewezen met Braziliaanse en Zuid-Afrikaanse artiesten. De fraaie bijdrage van Vloeimans geeft aan dat jazz en world steeds vaker elkaar bevruchten. Hetzelfde geldt voor de inbreng van een kora.
De trits Forever Love, Akiba en het prachtige You Build Me Up, dat zich meteen in je hoofd nestelt, vertoont een opbouw waarin steeds meer dub-elektronica wordt aangewend. Een hoogtepunt. In contrast daarmee klinken sommige tracks toch echt een beetje poezelig. Love To Be Here, dat volgt op voornoemd blokje, wordt gedomineerd door een twinkelerende jazzy pianopartij. Uitvoerend producer, componist en tekstschrijver Ntjam Rosie heeft nogal gesleuteld aan haar tracks en strooit rijkelijk met dub- en andere geluidjes die haar dromerige, loom voortkabbelende warme-bad-soul flink moeten oppeppen. Soms bruist haar muziek bijna als een bubbelbad. Maar waar India Arie haar acoustic soul laat borrelen dat het een lieve lust is, lijkt die van Rosie op een jacuzzi on hold, tijdens een winterse ochtend aan de Costa del sol. Een tikje krachtiger zou fijner zijn geweest. (Pieter Franssen)