The Touré-Raichel Collective - The Paris Session28 november, 2014

Cumbancha / V2

Mali en Israel mogen dan geen diplomatieke betrekkingen met elkaar onderhouden, de Malinese gitarist Vieux Farka Touré (zoon van Ali Farka) en de Israelische pianist/producer Idan Raichel doen dat als muzikanten wel. Na een toevallige ontmoeting in 2008 op een Berlijnse luchthaven kwam een hechte samenwerking tot stand. Het fraaie album The Tel Aviv Session uit 2012 en hun uitbundige liveoptredens, zelfs tijdens Israelische culturele erfgoed-evenement Masada, bevestigden dat eens te meer. Voor hun nieuwe album The Paris Session pakten de heren het anders aan. Naast het beproefde meanderende samenspel tussen piano en gitaar, dat tot een ritmische climax komt in de instrumentals Djame en Deni Deni, werden ook gastmusici als bassist Daby Touré, zanger Sekouba Diabaté en de Israelische trompettist Niv Toar aangetrokken. De instrumentatie klinkt rijker door het herautachtige spel van de trompettist/fluitist in het openingsnummer From End To End en is invoelbaar door de zang van Diabaté. Zijn uithalen geven Raichel's bijna klassieke, bedachtzame pianospel toch een West-Afrikaans tintje, maar hij kan aan het slot ook bijna murmelend de song Philipa naar zich toe trekken. Soms lijken het sfeervolle, jazzy jams tussen snaren en toetsen, die in Tidhar en het spannende l'Amour in volledige harmonie met elkaar zijn en elkaar met zowel elektrische als akoestische riffjes en toetsenpatronen stimuleren en versterken. De 'reconstructie' van Djarabi, dat Farka's vader in 1994 samen met Ry Cooder opnam voor Talking Timbuktu, resulteerde in een klassiek getint en zeer ingetogen werkje en bewijst bovendien dat Malinese muziek een nog nauwelijks onontgonnen rijkdom bezit als inspiratiebron voor breder georiënteerde jazzmusici. Kaviervedette Raichel heeft deze koe alvast voortvarend bij de horens gevat. (Pieter Franssen)