Sia Tolno - African Woman16 september, 2014

Lusafrica / Coast to Coast

Bij Lusafrica label wisten ze meteen hoe de marketing voor deze cd moest luiden: vrouw waagt zich aan de afrobeat! - een door mannen gedomineerd genre, hetgeen, zoals wij allen horen te weten, een slechte zaak is… Wie Sia Tolno (geboren in Guinee en opgegroeid in Sierra Leone) een beetje kent, weet dat afrobeat al jaren tot haar favoriete muziek behoort. Na allerlei omzwervingen door jazz, folk en veel te glad geproduceerde afropop is African Woman dan eindelijk de plaat die ze echt wilde maken.
En laten we meteen vaststellen dat 'ie staat als een huis; niet in de laatste plaats omdat haar mede-producer niemand minder is dan ex-Fela Kuti drummer Tony Allen, de uitvinder van de afrobeat. Zijn uit duizenden te herkennen drumstijl stuwt bijna alle nummer voort en geeft Tolno de kans om zich te concentreren op de verhalen die ze te vertellen heeft. Dat zijn er veel, en vaak gebaseerd op eigen harde ervaring. Rebel Leader is een snijdende aanklacht tegen de Charles Taylors van de wereld; zelf moest ze zo’n achttien jaar geleden halsoverkop de Sierra Leoonse hoofdstad Freetown verlaten toen rebellen daar aan hun moord en doodslag begonnen. Kekeleh is een aanklacht tegen de voortwoekerende vrouwenbesnijdenis en ook dat verhaal vertelt ze in de ik-vorm.
African Police toont begrip voor de corrupte praktijken van het geüniformeerde personeel langs de wegen in West Afrika: ze worden meestal slecht of niet betaald en moeten per slot van rekening ook eten. En Fode et Yaguine gaat over die twee schooljongens die in juli 1999 het onderstel van een Sabena vliegtuig in kropen en hoopten zo Europa te bereiken; Tolno maakt het drama navoelbaar. En dan is er tegen het eind ook nog eens het uitermate vrolijke popnummer Reconciliation. Goeie move, Sia. (Bram Posthumus)