OakTree - Well7 augustus, 2014

Home / Music & Words

Een verrassende release van het Luikse label waar ze - volgens oprichter en eigenaar Michel van Achter - niet zo zijn gecharmeerdvan zang. OakTree bestaat namelijk uit niet minder dan drie vocalisten, die zichzelf begeleiden op percussie, cello en accordeon, met incidentele bijstand van Michel Massot op eufonium, tuba en trombone en Tcha Limberger op viool en zang. De eerste track begint zelfs geheel a capella, in strakke en messcherpe samenzang. Grappig zijn de Belgen ook: het ene moment zijn ze bevreesd voor bont, het volgende zingen ze de lof van de mandoline - nee, niet het muziekinstrument, maar het keukengerei. En ter vermeerdering van de pret worden de drie vocale melodielijnen daarbij gelardeerd met geknor en gereutel uit Massots tuba. Die laatste speelt overigens een prominentere rol op de cd dan de vermelding ‘guest’ doet vermoeden. De derde track opent zelfs met een spannende notenwisseling tussen trombone en cello.
Dat er veel gezongen wordt, wil overigens niet zeggen dat er ook veel tekst passeert. Er wordt veelvuldig en virtuoos gescat. Halverwege de plaat vond men het blijkbaar tijd voor een herkenningsmoment, waarbij gekozen werd voor A Change is Gonna Come. Maar om te voorkomen dat het daarmee toch te kneuterig zou worden, heeft het ondeugende drietal Sam Cooke’s klassieker eerst volledig gedeconstrueerd om de elementen vervolgens rücksichtlos naar eigen hand te zetten. Well is niet alleen spitsvondig en muzikaal, maar tovert ook telkens weer een glimlach op het gezicht van de luisteraar. (Ton Maas)