Söndörgö - Tamburocket22 juli, 2014

Riverboat / Music & Words

Grenzen zijn hersenspinsels die inspireren tot ongehoorde pracht, maar ook tot de meest verwerpelijke misdaden. Hoe denkbeeldig grenzen kunnen zijn blijkt uit Tamburocket, een cd van de Hongaarse groep Söndörgö. De leden behoren tot een Servo-Kroatische minderheid in Hongarije, afstammelingen van mensen die eeuwen geleden de Ottomaanse overheersing ontvluchtten. Wat ze meenamen was hun taal, hun muziek, en de tamburitza: hét instrument van Servië en Kroatië. Het lijkt op een mandoline met een lange hals en leent zich met zijn gepaarde snaren voor tremolo’s en snel opspelende melodieën. Ideaal voor dansen die met elke wending versnellen. Naar Sovjet-Russisch voorbeeld werden ze in de vorige eeuw bijeengebracht in orkesten die even groot als plomp konden zijn. Dertig jaar geleden trok de Hongaarse groep Vujicsics dat logge vehikel uit het slop met flitsende, wendbare vertolkingen van Servo-Kroatische muziek. Söndörgö, opgericht door zonen van Vujicsics-leden, heeft het stokje overgenomen. De nieuwe generatie is nog net zo licht en springerig, maar geeft de tamburitza een minder centrale rol en kijkt nadrukkelijker over de grenzen van het repertoire heen. Naast de hoepla-hoepla dansen komen klanken uit Bulgarije en Macedonië voorbij, en zelfs een Chinees blaasinstrument. Accordeon en klarinet zijn prominent aanwezig. Goed voor de afwisseling, al is het resultaat in vergelijking met het sprankelende, tinkelende vuurwerk van hun voorbeelden wel wat minder spectaculair. In deze muziek is het onderscheid tussen Servisch en Kroatisch, verder naar het Zuiden aanleiding voor bittere onenigheid, volkomen uitgewist. Sterker nog, de muziek die ze van ver buiten die geografische grenzen halen, versmelt volkomen vanzelfsprekend met hun repertoire. (René van Peer)