Metá Metá - MetaL MetaL20 juli, 2014

Mais Um Discos / Xango

De Braziliaanse dansscene uit São Paulo heeft al jaren een naam hoog te houden als het om creatieve drum 'n' bass gaat, natuurlijk geschoeid op die melodieuze, soms behoorlijk verrassende Braziliaanse leest, waar dj Marky en dj Patife ooit mee begonnen. Maar er is ook een bloeiende alternatieve urban dance scene, die ontstond rond de briljante producer Suba. Op de laatste avond van North Sea Jazz 2014 draaide wereldfusion-dj Gilles Peterson op het dakterras een superfunky Braziliaanse dansset, dwars tussen de knallende hiphopfunk van Outkast en de 'Good Times' discofunk van Chic heen. Met zijn eclectische selectie van obscure samba en heftige maracatu bleef hij helemaal overeind. MetaL MetaL bevat ruige Braziliaanse (dans)muziek, die daar niet misstaan had. Hier spat superdwarse, aanstekelijke afropunkfunk, gemaakt door drie zeer creatieve Paulistas (inwoners van São Paulo) alle kanten uit. Na de dwarse jazzy saxfunk in Exu, waarin zangeres Jucara de Exu (bewaker van de Afro-Braziliaanse candomblé) aanroept, slaat het trio vooral in het bizar verstorende en schurende, schrapende Man Periman toe met de imponerende impro-saxofonist Thiago Francis en freaky gitarist Kiko Dinucci. Net als in Oya harken ze de ultieme urban danceklanken uit deze schizofrene stad op een superwilde manier tot een ontregelend en hallucinerende uitbarsting bij elkaar met sax en ontregelende loops, waarna de ritmische en sonische pleuris even aan- en uitbreekt. Ook Cobra Rasteira is een onvoorspelbaar nummer, waarin Juraca poeslief scherp uithaalt terwijl er een dwarsfluit vrolijk overheen twinkeleert. Er zijn ook rustpuntjes in dit ruige instrumentale, elektronisch borrelende geweld, zoals de sensuele samba(samen)zang in São Jorge. De ritmische Afrikaanse trommelrituelen uit de voodooachtige candomblé doen hun werk in São Paulo No Shaking met steun van afrobeaticoon Tony Allen. 'White & Black werken samen het beste', roept hij. Ook Logun krijgt een afrofunkdreun mee. In Rainha des Cabecas wordt de klassieker Agua De Beber rücksichtlos verbouwd. Een opwarmer voor de nummers daarna, die balanceren op de grens van het dansbare en het aanhoorbare. Een muzikale uitputtingslag, die zowel sterk ophitsend als erotiserend werkt. (Pieter Franssen)