The Ghana Bigshots - Tu Na Me Nsa29 juni, 2014

Copam Nma / Goethe Institut

In de jaren zeventig maakte de Ghanese ‘guitar highlife’ met sterren als Ebo Taylor en The African Brothers een ongekende bloeiperiode door. Tijdens de economische neergang in het begin van de jaren tachtig emigreerden diverse Ghanese muzikanten, onder wie George Darko en Pat Thomas, naar Europa. Ze speelden er nog altijd highlife, maar minder sprankelend dan voorheen. Eind jaren negentig raakte een nieuwe generatie Ghanezen in de ban van hiplife, een kruisbestuiving van in lokale dialecten gezongen hiphop met traditionele highlife.
Met The Ghana Bigshots lijkt opnieuw hoop te gloren aan de Ghanese horizon. Deze twaalfmansformatie, opgericht in 2008, wordt inmiddels al geafficheerd als de beste nieuwe live band van Ghana. Op hun debuut cd Tu Nu Me Nsa wordt die claim nog niet waargemaakt. Onder het motto ‘herdefinieer onze muziek’ laten de jonge muzikanten zich inspireren door highlife, soul, funk, afrobeat en reggae. Met drie blazers, elektrische gitaren, orgel, twee zangeressen en een serie traditionele instrumenten waaronder de Ghanese balafoon, atenteben (bamboefluit) en kpanlogo (traditionele drums), gaan deze Ghanese bigshots er met hoorbaar enthousiasme tegenaan in een bonte mix van voornamelijk West-Afrikaanse stijlen. Duidelijk wordt dat deze band nog veel leren moet. Waar het vooral aan ontbreekt, zijn beklijvende melodieën. Op het debuutalbum staan weliswaar goed in het gehoor liggende songs, maar bijster origineel zijn ze niet. Ook op de wat vlakke zang van frontman/componist Mark Millas ‘Fish’ valt het nodige aan te merken. Toch ademt het album een positieve, vrolijk stemmende sfeer uit, zeker in nummers als Kplotoo Nane, waar alle remmen los gaan, en Duade Aguao, dat schatplichtig is aan de jaren 70 highlife. Bigshots zijn het zeker nog niet, deze jonge muzikanten uit Ghana die dit jaar voor het eerst buiten hun land optreden. Maar alleen al vanwege hun hartverwarmende enthousiasme verdienen ze aanmoediging bij hun concert op zaterdag 5 juli tijdens het Afrika Festival in Hertme. (Bas Springer)