Various Artists - Malawi Grooves 1950, ’57, ’58 (lp)6 oktober, 2016

SWP / Music & Words

Voor een kleine, onafhankelijke platenmaatschappij is het een flinke investering om 180 grams geremastered vinyl uit te brengen. Hulde dan ook aan het SWP label van de Utrechtse drummer, componist en producer Michael Baird, dat recentelijk weer twee langspeelplaten met Afrikaanse muziek uitbracht: Malawi Grooves en The Kankobela of the Batonga. Malawi Grooves bevat 15 traditionele opnames uit Malawi, die de rijke muziekcultuur van dit land representeren. Alle opnamen werden in de jaren vijftig door de legendarische etnomusicoloog Hugh Tracey vastgelegd en verschenen eerder op cd (SWP 13 en SWP 14). Op acht nummers klinkt de bangwé, een zevensnarige hardhouten schaalciter uit Malawi, veelal gebruikt voor het begeleiden van verhalenvertellers. De bangwé wordt soms getokkeld, soms geplukt en klinkt als een kruising tussen een gitaar en de Malagassische valiha. Een schitterend instrument dat helaas met uitsterven bedreigd wordt omdat het nog nauwelijks bespeeld wordt. Dat maakt de opnamen van volkomen onbekende artiesten als Beti Kamanga en Limited Mfundo Phiri zo bijzonder. Hun razendsnelle spel op deze citer en bijna hypnotiserende vocalen brengen je terug naar een wereld die al lang verdwenen is. Je kunt hun songs dan ook niet zonder de nodige weemoed beluisteren. Maar er is meer. Wat te denken van door merg en been gaande a capella zang van de Dedza Secondary School Boys, uitbundige dansmuziek met kazoos en drums van Benson Phiri & Band, opwindend xylophoonspel van het duo Lonesi Chewane & Joni Hetera en opzwepende drums van Bauleni Zhuau & Friends. Wat vooral indruk maakt, is de energie en puurheid die de artiesten uitstralen. Hun simpele, maar o zo ontroerende muziek heeft na al die jaren nog niets aan zeggingskracht verloren. (Bas Springer)