Afro-Haitian Experimental Orchestra - AHEO29 juni, 2016

Glitterbeat / Xango

Er komen de laatste jaren nogal eens muzikale haastklussen voorbij, waarbij met enige trots verkondigd wordt dat de deelnemers maar een week hebben gehad om te jammen. Die week culmineerde vervolgens in een album. Dat was zo bij Mala in Cuba en bij Kinshasa One Two van het DRC Music collectief met Damon Albarn als drijvende kracht. Het is nu ook zo bij het Afro-Haitian Experimental Orchestra, dat een gelijknamige cd heeft afgeleverd. Ook in dit geval zijn lokale musici - nu uit Haïti - geselecteerd om de studio in te gaan met grootheden uit andere streken. Onder hen de West-Afrikaanse drummer Tony Allen. Ze trokken naar het Caribische land, recruteerden leden van diverse Haïtiaanse bands, repeteerden met hen en na een week traden ze op in een festival in Port-au-Prince. Opnamen die ze maakten tijdens de repetities waren het enige dat herinnerde aan een week intensief uitproberen en musiceren. Daar zijn gitarist Mark Mulholland en toetsenspeler Olaf Hund van deze gelegenheidsband mee aan het werk gegaan. Het resultaat is een cd waarbij het enthousiasme in warme golven je oren binnenstroomt. Soms klinkt het wat onaf en schetsmatig, soms komt de synthesizer wat al te zeer naar voren, als een vasthoudende mug ver na middernacht. Maar het drumwerk van Allen is onberispelijk en geraffineerd. Steeds duwt hij de muzikanten over het randje van deze achtbaan, en stort iedereen zich hals over kop het diepe in. Als vervolgens een omvangrijke batterij drummers aantreedt, neemt het feest pas echt dolzinnige proporties aan. Zo’n band mag alle zomerse festivals aandoen. (René van Peer)