Mariachi Los Camperos de Nati Cano – Tradicion, Arte y Pasión15 november, 2015

Smithsonian Folkways / Music & Words

Mariachi Los Camperos is een gerenommeerd Mexicaans mariachi-orkest uit Los Angeles dat tot 2000 onder leiding stond van de legendarische Nati (Natividad) Cano (1933-2014), een musicus die studeerde in Guadalajara en zijn inspiratie putte uit het ‘Gouden Mariachi-tijdperk’ van de jaren veertig en vijftig. Dat was ook de tijd dat deze opzwepende muziek internationale bekendheid kreeg doordat ze te horen was in Hollywoodfilms, compleet met violen, harp, gitaar, trompet en guitarrón (een 'oversized' akoestische basgitaar). Mariachi Los Camperos de Nati Cano stond in 2014 nog één keer onder leiding van Nati Cano en bracht vervolgens dit album met klassiek mariachi-repertoire uit. Zelf overleed de legendarische orkestleider toen hij bezig was in de studio de laatste hand te leggen aan de cd. De mariachi heeft de emotionele lading van de bolero en de ritmiek van de joropo, zoals goed te horen is op dit stijlvolle album met liedjes die veelal de liefde als onderwerp hebben. Zanger Raul Cuellar heeft precies de juiste ‘snik’ in zijn stem en weet die bovendien voortreffelijk  te doseren. Zijn markante tenor schittert vooral in de hoogte. In het lied El Silencio de la Noche wordt hij bijgestaan door een prachtige vrouwenstem, waarvan de eigenares overigens nergens wordt vermeld. Prachtig zijn de omspelende trompetten (vaak in tertsen) en de intermezzo’s van harp, violen en gitaren die de muziek een grote elegantie bezorgen (zoals in La Morena). Tradicion, Arte y Pasión (Traditie, kunst en passie) is een onmisbaar album voor elke liefhebber van mariachi. (Mattie Poels)