De grote man van de technohousejazzhit 'Rose Rouge' (2000) staat bijna onzichtbaar achter een schild van Afrikaanse krachtpatsers.
door Charlie Crooijmans - foto's Ton Maas
Dat opzwepende, bijna geile ritme van Rose Rouge is wel zo'n beetje het handelsmerk van de Franse artiest St Germain. Onlangs kwam hij met een nieuw album waarop hij samenwerkt met West-Afrikaanse muzikanten. Geweldig natuurlijk dat die hier op de Music Meeting staan. De een is nog virtuoser dan de ander. Ze conformeren zich aan St Germains flow, maar als ze de ruimte krijgen, nemen ze die gretig.
Modern traditioneel
Het is een vrij grote groep met moderne traditionele instrumenten. De klankkast van de kora lijkt op een platte snaredrum. En, hè, een dubbele ngoni? Jawel, boven op elkaar, met twee halzen. Verder gewoon een bas, keyboards (waar een balafon uit kan klinken), gitaar en saxofoon. Als er een menselijke stem te horen is, komt-ie uit het kastje van St Germain.
Knallend begin
Zonder overdrijven kan ik wel stellen dat het publiek helemaal wordt ingepakt door hun snarenacrobatiek en moves. Alsof de muziek, het ritme van St Germain, niet opzwepend genoeg is. Eigenlijk is het een perfecte combinatie voor een publiek dat nog niet zo vertrouwd is met Afrikaanse muziek. Maar het publiek van de Music Meeting is wel wat meer gewend en ze toch vinden ze dit ook geweldig. Wat zeg ik, ze krijgen er geen genoeg van. Het is kortom een knallend begin van de Music Meeting. Nu pas hebben we het gevoel dat het festival is begonnen.